Živijó, živijó! Volvo 240 oslavuje štyridsiatku..
- Dredd
- MUDrc
- Príspevky: 522
- Dátum registrácie: 12 Apr 2014, 21:36
- Vek:: 42
- Bydlisko: Bratislava/Okolie
- Poďakoval: 16 krát
- Bolo mu poďakované: 37 krát
Jubileum
http://auto.sme.sk/c/7342410/najpredava ... rokov.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo C70 T5, 175 kW/238 PS, MY 2013, 03/2014
Jeep Grand Cherokee SRT 6.4 V8 HEMI, 349 kW/475 PS,MY 2015, 1/2015
Jeep Wrangler Unlimited Edition X 3.6 V6 Pentastar, 210 kW/286 PS, MY 2015, 3/2016
Polaris Ranger RZR-S 800, 50kW/68 PS, MY 2011, 4/2011
Jeep Grand Cherokee SRT 6.4 V8 HEMI, 349 kW/475 PS,MY 2015, 1/2015
Jeep Wrangler Unlimited Edition X 3.6 V6 Pentastar, 210 kW/286 PS, MY 2015, 3/2016
Polaris Ranger RZR-S 800, 50kW/68 PS, MY 2011, 4/2011
- st_Andy
- Globálny moderátor
- Príspevky: 4222
- Dátum registrácie: 11 Apr 2009, 21:27
- Vek:: 5
- Bydlisko: Košice - Staré mesto
- Poďakoval: 71 krát
- Bolo mu poďakované: 209 krát
- Kontaktovať užívateľa:
Živijó, živijó! Volvo 240 oslavuje štyridsiatku..
Dvestoštyridsiatka, známy to model so zadným náhonom, bude oslavovať štyridsiate jubileum. Za ten čas stihol zozbierať rôzne úspechy a stať sa legendou.
Práve dnes, 21.augusta, oslavuje okrúhle narodeniny jedna zo švédskych automobilových ikon. Modelový rad Volvo 240 sa po prvý krát predstavil novinárom už v roku 1974 a teraz preto oslávi okrúhle štyridsiate jubileum. Dvestovky a od nich odvodené verzie sa stali všeobecne najpredávanejšími modelmi tejto značky. Dokopy z nich vyrobili takmer 2,7 milióna kusov.
Volvo 240 bolo nástupcom modelu s označením 140. Prinieslo však dizajnové zmeny v exteriéri aj interiéri a nárast dĺžky o 13 centimetrov. Jeho srdcom bol nanovo vyvinutý motor B21, ktorý dodávali vo verziách s karburátorom (71 kW/97 k) alebo priamym vstrekovaním paliva (91 kW/123 k). Švédi vyrábali aj exkluzívnejšie odrody týchto vozidiel patriace do radu 260. Úvodný model tejto línie, veľký sedan 264, poháňal 2,7-litrový motor V6 s najvyšším výkonom 103 kW (140 k).
Pod kapotu dvestoštyridsiatok pribudol popri iných pohonných jednotkách v roku 1979 aj naftový šesťvalec vyvinutý v spolupráci s Volkswagenom. Na niektorých trhoch bol diesel k dispozícii v upravenom variante s piatimi valcami. V roku 1981 prišla na trh verzia 244 Turbo s výkonom 114 kW (155 k). Zaujímavejší je neskorší model 245 Turbo Wagon, ktorý bol prvým kombi s takto prepĺňaným benzínovým motorom. [Youtube]Verzie so štítkom Turbo sú dnes vyhľadávanými a zberateľskými kúskami.[/Youtube]
V priebehu života boli tieto vozidlá vyrábané v mnohých prevedeniach. Popri dvoj-, štvor- a päťdverových variantoch tu bolo aj exkluzívne kupé Volvo 262C, ktoré produkovala talianska karosárska spoločnosť Bertone v rokoch 1977 až 1981. Tá vyrobila dovedna 6 622 exemplárov. Na druhej strane portfólia boli modely 264TE a 245T, oba predĺžené o celých 70 centimetrov. Verzia 264 Top Executive bola luxusná limuzína, 245T zas bolo extra veľké kombi s vnútorným priestorom na rozdávanie. Okrem iného slúžilo na prevoz detí do škôl vo vidieckych oblastiach.
Počas svojej produkcie získali dvestoštyridsiatky veľa úspechov. Niektoré boli z pretekárskych tratí, ale predovšetkým šlo o ocenenia za bezpečnosť, či už v Európe alebo za veľkou mlákou. Automobilka Volvo je aj vďaka tomu dodnes známa vysokou úrovňou bezpečnosti svojich vozidiel.
V rozmedzí rokov 1974 až 1993 bolo vyprodukovaných necelých 2,7 milióna kusov Volvo 240, spolu s modelmi spadajúcimi pod rad 260 šlo dovedna 2,86 milióna áut. Vyrábané boli v závode Torslanda v Göteborgu, ale aj v meste Kalmar a v belgickom Gente. Dodnes teda ide o najpredávanejšie vozidlo švédskej značky, ktoré si aj vďaka tomu vybudovalo status legendy.
Gratulujeme!
Práve dnes, 21.augusta, oslavuje okrúhle narodeniny jedna zo švédskych automobilových ikon. Modelový rad Volvo 240 sa po prvý krát predstavil novinárom už v roku 1974 a teraz preto oslávi okrúhle štyridsiate jubileum. Dvestovky a od nich odvodené verzie sa stali všeobecne najpredávanejšími modelmi tejto značky. Dokopy z nich vyrobili takmer 2,7 milióna kusov.
Volvo 240 bolo nástupcom modelu s označením 140. Prinieslo však dizajnové zmeny v exteriéri aj interiéri a nárast dĺžky o 13 centimetrov. Jeho srdcom bol nanovo vyvinutý motor B21, ktorý dodávali vo verziách s karburátorom (71 kW/97 k) alebo priamym vstrekovaním paliva (91 kW/123 k). Švédi vyrábali aj exkluzívnejšie odrody týchto vozidiel patriace do radu 260. Úvodný model tejto línie, veľký sedan 264, poháňal 2,7-litrový motor V6 s najvyšším výkonom 103 kW (140 k).
Pod kapotu dvestoštyridsiatok pribudol popri iných pohonných jednotkách v roku 1979 aj naftový šesťvalec vyvinutý v spolupráci s Volkswagenom. Na niektorých trhoch bol diesel k dispozícii v upravenom variante s piatimi valcami. V roku 1981 prišla na trh verzia 244 Turbo s výkonom 114 kW (155 k). Zaujímavejší je neskorší model 245 Turbo Wagon, ktorý bol prvým kombi s takto prepĺňaným benzínovým motorom. [Youtube]Verzie so štítkom Turbo sú dnes vyhľadávanými a zberateľskými kúskami.[/Youtube]
V priebehu života boli tieto vozidlá vyrábané v mnohých prevedeniach. Popri dvoj-, štvor- a päťdverových variantoch tu bolo aj exkluzívne kupé Volvo 262C, ktoré produkovala talianska karosárska spoločnosť Bertone v rokoch 1977 až 1981. Tá vyrobila dovedna 6 622 exemplárov. Na druhej strane portfólia boli modely 264TE a 245T, oba predĺžené o celých 70 centimetrov. Verzia 264 Top Executive bola luxusná limuzína, 245T zas bolo extra veľké kombi s vnútorným priestorom na rozdávanie. Okrem iného slúžilo na prevoz detí do škôl vo vidieckych oblastiach.
Počas svojej produkcie získali dvestoštyridsiatky veľa úspechov. Niektoré boli z pretekárskych tratí, ale predovšetkým šlo o ocenenia za bezpečnosť, či už v Európe alebo za veľkou mlákou. Automobilka Volvo je aj vďaka tomu dodnes známa vysokou úrovňou bezpečnosti svojich vozidiel.
V rozmedzí rokov 1974 až 1993 bolo vyprodukovaných necelých 2,7 milióna kusov Volvo 240, spolu s modelmi spadajúcimi pod rad 260 šlo dovedna 2,86 milióna áut. Vyrábané boli v závode Torslanda v Göteborgu, ale aj v meste Kalmar a v belgickom Gente. Dodnes teda ide o najpredávanejšie vozidlo švédskej značky, ktoré si aj vďaka tomu vybudovalo status legendy.
Gratulujeme!
Seashell V70 III D5 '08 (M66) 2.4 / 185 pss... (click to gallery) je
Saffron V70 R AWD '98 (AT4) 2.3T 20V / 240 psss... (click to gallery) ex
MINI Cooper PARK LANE '06 (M5) / 116 ps..
Saffron V70 R AWD '98 (AT4) 2.3T 20V / 240 psss... (click to gallery) ex
MINI Cooper PARK LANE '06 (M5) / 116 ps..
- kope
- Pokročilý
- Príspevky: 158
- Dátum registrácie: 11 Júl 2011, 21:46
- Vek:: 80
- Bydlisko: Nové Mesto nad Váhom
- Poďakoval: 1 krát
- Bolo mu poďakované: 9 krát
Re: Živijó, živijó! Volvo 240 oslavuje štyridsiatku..
Lepsie clanky o starych plechacoch pise Tomas Andrejcek z Pravdy:
http://auto.pravda.sk/magazin/clanok/32 ... -nepacila/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://auto.pravda.sk/magazin/clanok/32 ... -nepacila/" onclick="window.open(this.href);return false;
Minulosť: Volvo S70 - B5254T - 1998
Súčasnosť: Mazda 5, 2.0 MZR DISI
Budúcnosť: Volvo V70
Súčasnosť: Mazda 5, 2.0 MZR DISI
Budúcnosť: Volvo V70
- st_Andy
- Globálny moderátor
- Príspevky: 4222
- Dátum registrácie: 11 Apr 2009, 21:27
- Vek:: 5
- Bydlisko: Košice - Staré mesto
- Poďakoval: 71 krát
- Bolo mu poďakované: 209 krát
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Živijó, živijó! Volvo 240 oslavuje štyridsiatku..
super tak co ich sem cele zkopirovat a nalinkovat obrazky aby sa nestratili v prepadlisku matrixu?
Seashell V70 III D5 '08 (M66) 2.4 / 185 pss... (click to gallery) je
Saffron V70 R AWD '98 (AT4) 2.3T 20V / 240 psss... (click to gallery) ex
MINI Cooper PARK LANE '06 (M5) / 116 ps..
Saffron V70 R AWD '98 (AT4) 2.3T 20V / 240 psss... (click to gallery) ex
MINI Cooper PARK LANE '06 (M5) / 116 ps..
- kope
- Pokročilý
- Príspevky: 158
- Dátum registrácie: 11 Júl 2011, 21:46
- Vek:: 80
- Bydlisko: Nové Mesto nad Váhom
- Poďakoval: 1 krát
- Bolo mu poďakované: 9 krát
Re: Živijó, živijó! Volvo 240 oslavuje štyridsiatku..
Konecne som sa k tomu dokopal:
Volvo 240: 'Lietajúca tehla ' má 40 rokov. Najprv sa nepáčila
Tomáš Andrejčák | 23.08.2014 07:00 | prevzaté z http://auto.pravda.sk" onclick="window.open(this.href);return false; dňa 19.11.2014
Na začiatku to nevyzeralo na veľký úspech. Aby Volvo zoškrtalo náklady na vývoj, odvodilo svoju sériu dvesto od osem rokov starej stovky. Nakoniec sa z nej stalo najúspešnejšie Volvo všetkých čias. Z "lietajúcej tehly" vzniklo viac ako 2,8 milióna kusov.
Začiatkom sedemdesiatych rokov produkovalo Volvo modely série 100 (140, 164). Tá bola verejnosti predstavená už v roku 1966. A hoci bola pomerne úspešná, peňazí na vývoj nového modelu nebolo nazvyš. V Göteborgu preto padlo rozhodnutie, že nástupca série 100 použije množstvo pôvodných komponentov. Napríklad skelet, dvere, strechu a z veľkej časti aj blatníky. A to bol veľký risk, pretože už vtedy mnohí nepovažovali dizajn Volva za príliš vydarený.
Na starých základoch
Jan Wilsgard, šéfdizajnér Volva, však nemal na výber. Vzhľadom na pôvodné karosárske dielce, najmä skelet, ktorý neumožňoval zásadnú zmenu proporcií, musel uprednostniť evolúciu. Napokon, práve on bol zodpovedný aj za vizáž série 100. Transformácia sa vydarila. Svetlá a predná maska tvorili jednotný celok. Vzadu sa objavili široké horizontálne svetlá. Kľučky dverí lícovali s karosériou. Celková dĺžka narástla o 13 centimetrov. Najmä vďaka mohutným nárazníkom, ktoré boli odpoveďou na sprísňujúce sa bezpečnostné predpisy v USA.
Bezpečnosť bola vôbec silnou stránkou Volva 240. Švédska automobilka si totiž už v tom čase veľmi dobre uvedomovala silu tohto argumentu v oblasti predaja. Novinka preto dostala množstvo bezpečnostných prvkov z experimentálnej štúdie Volvo VESC (Volvo Experimental Safety Car) prezentovanej v roku 1972. Tá demonštrovala napríklad protiblokovací bezpečnostný systém, samonavíjacie pásy, deformačné zóny, airbagy, mäkké čalúnenie tvrdých častí interiéru, deformovateľný stĺpik riadenia či dokonca cúvaciu kameru.
Veľkosť interiéru sa v porovnaní so sériou 100 prakticky nezmenila. Nebol to však hendikep. I tak patrilo Volvo k najpriestrannejším modelom vyššej strednej triedy a pod zadným vekom sedanu ukrývalo ohromných 600 litrov pre batožinu. Dizajn palubnej dosky, sedadiel či výplní dverí bol zásadne prepracovaný. Typickým znakom sa stali rebrované opierky hláv. Po prvýkrát ukázalo Volvo svoj nový model novinárom 21. augusta 1964 v Börlange.
Najbezpečnejšie auto planéty
Testovacia flotila mala oranžovú farbu, takú typickú pre sedemdesiate roky. Zároveň však odkazovala na bezpečnostný koncept Volvo VESC. Snaha o ochranu posádky bola korunovaná ohromujúcim výsledkami nezávislých crash testov amerického inštitútu pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA. Ten v roku 1976 vyhlásil Volvo 240 za najbezpečnejšie sériovo vyrábané auto planéty a použil ho ako referenčný model pri vytváraní nových bezpečnostných noriem. A tento status mu zostal až do roku 1991!
Volvo 240 však malo ešte jedno prvenstvo. Ako prvé zaviedlo do série verzií pre USA trojcestný riadený katalyzátor s lambda sondou. To znížilo emisie škodlivých plynov, najmä uhľovodíkov, kysličníka uhoľnatého a kysličníkov dusíka, o neuveriteľných 90%. Pripomeňme, že vo väčšine západoeurópskych krajín začala platiť podobná norma až o celých desať rokov neskôr. Volvo tak predbehlo väčšinu konkurentov o celú dekádu.
Základným motorom sa stal benzínový 4-valec B21 s objemom 2,1 litra, ktorý dával v karburátorovej verzii 71 a so vstrekovaním Bosch Jetronic až 90 kilowattov. Zakrátko sa na vrchol postavil vidlicový 6-valec B27. Motor s objemom 2,7 litra bol spoločným dielom Volva, Renaultu a Peugeotu. Schádzal z výrobných liniek francúzskeho závodu v Douvrine. Podľa začiatočných písmen účastníkov projektu ho tiež označovali aj ako PRV. Montoval sa do verzií Volvo 260 s výkonom 92 alebo 103 kW.
Autá jazdili na 14-palcových kolesách a mali predné tlmičové vzpery McPherson. Vzadu bola jednoduchá tuhá náprava s dvojicou pozdĺžnych ramien, panhardskou tyčou, vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Nakláňanie karosérie redukovali skrutné stabilizátory. Hrebeňové riadenie používalo sériovo v tom čase ojedinelý hydraulický posilňovač. Rovnako pokrokový bol dvojokruhový brzdový systém so štvoricou kotúčových bŕzd.
Sedan, kombi aj talianske kupé
Na výber boli tri druhy karosérie. Dvojdverový „tudor“ 242, 4-dverový sedan 244 a kombi 245. Posledné číslo pritom vždy označovalo počet dverí. Prichádzali postupne. Najväčšou raritou sa stalo kupé 242 C, ktorého karosériu navrhla dnes už bohužiaľ neexistujúca karosáreň Bertone. Taliani zároveň zabezpečovali jeho výrobu. V rokoch 1977 až 1981 vzniklo v Turíne celkom 6 622 exemplárov. So 6-valcom dosahovali rýchlosť až 190 km/h. Pridali sa aj luxusná o 70 mm predĺžená verzia 264 TE a dokonca predĺžené kombi 245 T s troma radmi sedadiel, ktoré sa uchytilo na letiskách.
Postupom času sa ponuka motorov modernizovala a rozrastala. Pribudli nielen nové lacnejšie verzie s dvojlitrom a výkonom len 66 kW alebo 71 kW pre aickou prevodovku, ale v roku 1979 dokonca aj diesel. Lenže Volvo žiaden vlastný nemalo, a tak sa obrátilo na Volkswagen. Pod kapotou sa tak objavil zaujímavý atmosférický 6-valec 2,4 D, ale s výkonom len 61 kW. Turbodiesel debutoval až oveľa neskôr v novom Volve 740. O rok neskôr nasledoval modernizovaný benzínový 6-valec so zväčšeným objemom 2,85 litra (114 kW).
Lenže najväčšiu „bombu“ vytiahlo Volvo až v roku 1982. Švédi radi experimentovali s turbom a k Saabu sa pridalo aj Volvo. Štvorvalec B21 dostal preplňovanie, čím narástol výkon verzie 240 Turbo na 114 kW, teda na úroveň vynoveného 6-valca. Slabšie vyhotovenie GLT dávalo 103 kW, no i tak ponúkalo vďaka vyššiemu krútiacemu momentu slušnú dynamiku. Turbo sa stalo úspešným súťažným modelom kategórie cestných vozidiel, samozrejme s 2-dverovou karosériou. Thomas Lindström a Gianfranc Brancatelli s ním dokonca získali v roku 1985 európsky titul. Výkon okruhových špeciálov sa vyšplhal až na 375 kW.
Lámač všetkých rekordov
Volvo 240 postupne absolvovalo niekoľko faceliftov. Prvý už v roku 1978, teda štyri roky od štartu produkcie. Hlavnou zmenou bolo nahradenie okrúhlych svetiel hranatými. V roku 1982 došlo k zjednoteniu dizajnu verzií 240 a 260. V USA sa objavili dokonca verzie so štvoricou hranatých svetiel. V tom istom roku sa Volvo pochválilo systémom štartovania tlačidlom. Volvo však muselo bojovať s kvalitou. Tá bola spočiatku na takej nízkej úrovni, že Volvo priviedla takmer na mizinu. Pomohli až radikálne opatrenia na prelome osemdesiatych rokov. Výroba vďaka tomu rástla. Nakoniec sa z Volva 240 stalo najpredávanejšie Volvo všetkých čias.
Za devätnásť rokov produkcie zišlo z liniek závodov v Torslande, Kalmare a belgickom Gente spolu 2 860 000 vozidiel, čím Volvo 240 niekoľkonásobne prekonalo predošlú sériu 100. Kariéra Volva 240 pokračovala dokonca aj po nástupe nového hranatého Volva 740 v roku 1982. Napokon, technicky mali mnoho spoločného. Šesťvalcov bolo z celkového počtu len 177 402. Extrémne úspešné bolo najmä kombi s obrovským batožinovým priestorom. Pripadala naň až tretina predajov. Niet divu, že práve kombi uzavrelo úspešnú kapitolu tohto švédskeho hranáča. Posledný kus zišiel z montáže presne 5. mája 1993.
Vtedajší generálny riaditeľ Volva, Pehr Gyllenhamar, pri tejto udalosti povedal „mali sme najbezpečnejšie auto sveta. Už dnes sa stalo žijúcou legendou a bude ňou aj v budúcich rokoch“. A nebol veru ďaleko od pravdy. Volvo 240 a 260 je dnes, najmä v 6-valcových verziách vyhľadávaným veteránom alebo youngtaimerom. Zvláštnu pozíciu má samozrejme nádherné kupé 242 C od Bertoneho, ktoré dokáže aj dnes ponúknuť slušnú porciu dynamiky a luxusu. Veď bolo vybavené koženým čalúnením, klimatizáciou či elektricky ovládanými oknami a zrkadlami.
Volvo 240: 'Lietajúca tehla ' má 40 rokov. Najprv sa nepáčila
Tomáš Andrejčák | 23.08.2014 07:00 | prevzaté z http://auto.pravda.sk" onclick="window.open(this.href);return false; dňa 19.11.2014
Na začiatku to nevyzeralo na veľký úspech. Aby Volvo zoškrtalo náklady na vývoj, odvodilo svoju sériu dvesto od osem rokov starej stovky. Nakoniec sa z nej stalo najúspešnejšie Volvo všetkých čias. Z "lietajúcej tehly" vzniklo viac ako 2,8 milióna kusov.
Začiatkom sedemdesiatych rokov produkovalo Volvo modely série 100 (140, 164). Tá bola verejnosti predstavená už v roku 1966. A hoci bola pomerne úspešná, peňazí na vývoj nového modelu nebolo nazvyš. V Göteborgu preto padlo rozhodnutie, že nástupca série 100 použije množstvo pôvodných komponentov. Napríklad skelet, dvere, strechu a z veľkej časti aj blatníky. A to bol veľký risk, pretože už vtedy mnohí nepovažovali dizajn Volva za príliš vydarený.
Na starých základoch
Jan Wilsgard, šéfdizajnér Volva, však nemal na výber. Vzhľadom na pôvodné karosárske dielce, najmä skelet, ktorý neumožňoval zásadnú zmenu proporcií, musel uprednostniť evolúciu. Napokon, práve on bol zodpovedný aj za vizáž série 100. Transformácia sa vydarila. Svetlá a predná maska tvorili jednotný celok. Vzadu sa objavili široké horizontálne svetlá. Kľučky dverí lícovali s karosériou. Celková dĺžka narástla o 13 centimetrov. Najmä vďaka mohutným nárazníkom, ktoré boli odpoveďou na sprísňujúce sa bezpečnostné predpisy v USA.
Bezpečnosť bola vôbec silnou stránkou Volva 240. Švédska automobilka si totiž už v tom čase veľmi dobre uvedomovala silu tohto argumentu v oblasti predaja. Novinka preto dostala množstvo bezpečnostných prvkov z experimentálnej štúdie Volvo VESC (Volvo Experimental Safety Car) prezentovanej v roku 1972. Tá demonštrovala napríklad protiblokovací bezpečnostný systém, samonavíjacie pásy, deformačné zóny, airbagy, mäkké čalúnenie tvrdých častí interiéru, deformovateľný stĺpik riadenia či dokonca cúvaciu kameru.
Veľkosť interiéru sa v porovnaní so sériou 100 prakticky nezmenila. Nebol to však hendikep. I tak patrilo Volvo k najpriestrannejším modelom vyššej strednej triedy a pod zadným vekom sedanu ukrývalo ohromných 600 litrov pre batožinu. Dizajn palubnej dosky, sedadiel či výplní dverí bol zásadne prepracovaný. Typickým znakom sa stali rebrované opierky hláv. Po prvýkrát ukázalo Volvo svoj nový model novinárom 21. augusta 1964 v Börlange.
Najbezpečnejšie auto planéty
Testovacia flotila mala oranžovú farbu, takú typickú pre sedemdesiate roky. Zároveň však odkazovala na bezpečnostný koncept Volvo VESC. Snaha o ochranu posádky bola korunovaná ohromujúcim výsledkami nezávislých crash testov amerického inštitútu pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA. Ten v roku 1976 vyhlásil Volvo 240 za najbezpečnejšie sériovo vyrábané auto planéty a použil ho ako referenčný model pri vytváraní nových bezpečnostných noriem. A tento status mu zostal až do roku 1991!
Volvo 240 však malo ešte jedno prvenstvo. Ako prvé zaviedlo do série verzií pre USA trojcestný riadený katalyzátor s lambda sondou. To znížilo emisie škodlivých plynov, najmä uhľovodíkov, kysličníka uhoľnatého a kysličníkov dusíka, o neuveriteľných 90%. Pripomeňme, že vo väčšine západoeurópskych krajín začala platiť podobná norma až o celých desať rokov neskôr. Volvo tak predbehlo väčšinu konkurentov o celú dekádu.
Základným motorom sa stal benzínový 4-valec B21 s objemom 2,1 litra, ktorý dával v karburátorovej verzii 71 a so vstrekovaním Bosch Jetronic až 90 kilowattov. Zakrátko sa na vrchol postavil vidlicový 6-valec B27. Motor s objemom 2,7 litra bol spoločným dielom Volva, Renaultu a Peugeotu. Schádzal z výrobných liniek francúzskeho závodu v Douvrine. Podľa začiatočných písmen účastníkov projektu ho tiež označovali aj ako PRV. Montoval sa do verzií Volvo 260 s výkonom 92 alebo 103 kW.
Autá jazdili na 14-palcových kolesách a mali predné tlmičové vzpery McPherson. Vzadu bola jednoduchá tuhá náprava s dvojicou pozdĺžnych ramien, panhardskou tyčou, vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Nakláňanie karosérie redukovali skrutné stabilizátory. Hrebeňové riadenie používalo sériovo v tom čase ojedinelý hydraulický posilňovač. Rovnako pokrokový bol dvojokruhový brzdový systém so štvoricou kotúčových bŕzd.
Sedan, kombi aj talianske kupé
Na výber boli tri druhy karosérie. Dvojdverový „tudor“ 242, 4-dverový sedan 244 a kombi 245. Posledné číslo pritom vždy označovalo počet dverí. Prichádzali postupne. Najväčšou raritou sa stalo kupé 242 C, ktorého karosériu navrhla dnes už bohužiaľ neexistujúca karosáreň Bertone. Taliani zároveň zabezpečovali jeho výrobu. V rokoch 1977 až 1981 vzniklo v Turíne celkom 6 622 exemplárov. So 6-valcom dosahovali rýchlosť až 190 km/h. Pridali sa aj luxusná o 70 mm predĺžená verzia 264 TE a dokonca predĺžené kombi 245 T s troma radmi sedadiel, ktoré sa uchytilo na letiskách.
Postupom času sa ponuka motorov modernizovala a rozrastala. Pribudli nielen nové lacnejšie verzie s dvojlitrom a výkonom len 66 kW alebo 71 kW pre aickou prevodovku, ale v roku 1979 dokonca aj diesel. Lenže Volvo žiaden vlastný nemalo, a tak sa obrátilo na Volkswagen. Pod kapotou sa tak objavil zaujímavý atmosférický 6-valec 2,4 D, ale s výkonom len 61 kW. Turbodiesel debutoval až oveľa neskôr v novom Volve 740. O rok neskôr nasledoval modernizovaný benzínový 6-valec so zväčšeným objemom 2,85 litra (114 kW).
Lenže najväčšiu „bombu“ vytiahlo Volvo až v roku 1982. Švédi radi experimentovali s turbom a k Saabu sa pridalo aj Volvo. Štvorvalec B21 dostal preplňovanie, čím narástol výkon verzie 240 Turbo na 114 kW, teda na úroveň vynoveného 6-valca. Slabšie vyhotovenie GLT dávalo 103 kW, no i tak ponúkalo vďaka vyššiemu krútiacemu momentu slušnú dynamiku. Turbo sa stalo úspešným súťažným modelom kategórie cestných vozidiel, samozrejme s 2-dverovou karosériou. Thomas Lindström a Gianfranc Brancatelli s ním dokonca získali v roku 1985 európsky titul. Výkon okruhových špeciálov sa vyšplhal až na 375 kW.
Lámač všetkých rekordov
Volvo 240 postupne absolvovalo niekoľko faceliftov. Prvý už v roku 1978, teda štyri roky od štartu produkcie. Hlavnou zmenou bolo nahradenie okrúhlych svetiel hranatými. V roku 1982 došlo k zjednoteniu dizajnu verzií 240 a 260. V USA sa objavili dokonca verzie so štvoricou hranatých svetiel. V tom istom roku sa Volvo pochválilo systémom štartovania tlačidlom. Volvo však muselo bojovať s kvalitou. Tá bola spočiatku na takej nízkej úrovni, že Volvo priviedla takmer na mizinu. Pomohli až radikálne opatrenia na prelome osemdesiatych rokov. Výroba vďaka tomu rástla. Nakoniec sa z Volva 240 stalo najpredávanejšie Volvo všetkých čias.
Za devätnásť rokov produkcie zišlo z liniek závodov v Torslande, Kalmare a belgickom Gente spolu 2 860 000 vozidiel, čím Volvo 240 niekoľkonásobne prekonalo predošlú sériu 100. Kariéra Volva 240 pokračovala dokonca aj po nástupe nového hranatého Volva 740 v roku 1982. Napokon, technicky mali mnoho spoločného. Šesťvalcov bolo z celkového počtu len 177 402. Extrémne úspešné bolo najmä kombi s obrovským batožinovým priestorom. Pripadala naň až tretina predajov. Niet divu, že práve kombi uzavrelo úspešnú kapitolu tohto švédskeho hranáča. Posledný kus zišiel z montáže presne 5. mája 1993.
Vtedajší generálny riaditeľ Volva, Pehr Gyllenhamar, pri tejto udalosti povedal „mali sme najbezpečnejšie auto sveta. Už dnes sa stalo žijúcou legendou a bude ňou aj v budúcich rokoch“. A nebol veru ďaleko od pravdy. Volvo 240 a 260 je dnes, najmä v 6-valcových verziách vyhľadávaným veteránom alebo youngtaimerom. Zvláštnu pozíciu má samozrejme nádherné kupé 242 C od Bertoneho, ktoré dokáže aj dnes ponúknuť slušnú porciu dynamiky a luxusu. Veď bolo vybavené koženým čalúnením, klimatizáciou či elektricky ovládanými oknami a zrkadlami.
Minulosť: Volvo S70 - B5254T - 1998
Súčasnosť: Mazda 5, 2.0 MZR DISI
Budúcnosť: Volvo V70
Súčasnosť: Mazda 5, 2.0 MZR DISI
Budúcnosť: Volvo V70
- st_Andy
- Globálny moderátor
- Príspevky: 4222
- Dátum registrácie: 11 Apr 2009, 21:27
- Vek:: 5
- Bydlisko: Košice - Staré mesto
- Poďakoval: 71 krát
- Bolo mu poďakované: 209 krát
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Živijó, živijó! Volvo 240 oslavuje štyridsiatku..
krasa! Super, dakujem(e)!
Seashell V70 III D5 '08 (M66) 2.4 / 185 pss... (click to gallery) je
Saffron V70 R AWD '98 (AT4) 2.3T 20V / 240 psss... (click to gallery) ex
MINI Cooper PARK LANE '06 (M5) / 116 ps..
Saffron V70 R AWD '98 (AT4) 2.3T 20V / 240 psss... (click to gallery) ex
MINI Cooper PARK LANE '06 (M5) / 116 ps..
- stpaddy
- Pán Inžinier
- Príspevky: 2510
- Dátum registrácie: 25 Okt 2014, 23:30
- Vek:: 50
- Bydlisko: Livingston-Scotland
- Poďakoval: 46 krát
- Bolo mu poďakované: 79 krát
Re: Živijó, živijó! Volvo 240 oslavuje štyridsiatku..
vsetci co mame okolo 40tky tak rychlo pokupit 240 ako uznanie stare ale kvalitne jednoducho krasa.....
Paddy
actual:Volvo V70R Laser Blue AWD 195kW 265hp auto AW5
ex:Volvo XC90 D5 136kW a
ex:VolvoC70 T5 manual 169kW
ex:VolvoS80 D5 120kW a
ex:Volvo S70 2.4 a
actual:Volvo V70R Laser Blue AWD 195kW 265hp auto AW5
ex:Volvo XC90 D5 136kW a
ex:VolvoC70 T5 manual 169kW
ex:VolvoS80 D5 120kW a
ex:Volvo S70 2.4 a